dinsdag 21 oktober 2008

Schutz

De straat waar ik woon, is qua indeling vergelijkbaar met de Begijnhoflaan in Gent. 's Nachts, tussen tien en zes, heerst er een strikt snelheidsverbod. Hoogslapers halen het dan van laagvliegers.

[der Lärm = lawaai; der Schutz = bescherming]

Het 'Bezirksamt (district) Pankow' schreef een kunstconcours uit om meer leven in de straat te brengen. Deze weg loopt immers kilometers verder over in de drukke ring rond Berlijn. Zo vormt de baan een lange trechter van de autostrade naar de verschillende invalswegen.

Het project 'innenhaut~aussenhaut' beschilderde verschillende linden langs de trambaan met witte figuren. Volgens de officiële uitleg wil de kunstenares op deze manier onderbrekingspunten aanbrengen ('Innehalten' = even onderbreken), die de zuivere passage structureren en de aandacht vestigen op het verdwijnen van het vroegere karakter van de straat.

Ik kijk naar buiten en zie amper auto's. Ik open het raam en hoor nauwelijks geluid. Ik denk terug aan de voorbijdaverende treinen in de Kortrijksesteenweg, en aan het continu zoevende autoverkeer op de Keizervest, zesde verdieping.

Een plakkaat deelt mee dat de kunstenares boomvriendelijke verf gebruikte. Stammschutzfarbe.

Ik voel me bijna overbeschermd, in deze zó rustige en aangename straat.