donderdag 9 oktober 2008

Ikeaans

Ik waan me in het hoge noorden. Mijn straat draagt de naam Wisbyer, naar een stadje op een Zweeds eiland. Ook voor andere straatnamen in de nabije omtrek zocht men inspiratie in Scandinavië. De steden Trelleborg, Lund, Upsala (in Zweden), Kopenhagen, Bornholm (Denemarken) en Stavanger (Noorwegen), evenals Noordkaap, Ibsen (de Noorse schrijver), Thule (een benaming in de oudheid voor het mythische 'uiterste Noorden', aldus Wikipedia),...: allen zijn ze vereeuwigd in mijn wijk.

Ook mijn kot ademt Zweden. Zowel mijn eigen kamer als de rest van nummer 59 zijn volledig Ikeaans ingericht. 360 graden berk, plus een planché vloer. Let trouwens op het anderskleurige horizontale balkje linksonder, dat ik traditiegetrouw fout monteerde.

Hoera dus voor ’s werelds meest studentvriendelijke meubelzaak! Want wie heeft nergens een Billy-kast, een vierkant tafeltje ('Lack', 9,99 euro) of een doorzeefde bestekcilinder staan? In hoeveel wachtzalen mag de tijd aangenaam voorbijtikken in een Tullsta-fauteuil?

De wijk Friedrichshain wilde blijkbaar een passend eerbetoon brengen aan Ingvar Kamprad en co. Twee gevels werden in de Ikea-kleuren geschilderd, met omgekeerde schakering en licht verschillende tinten.

Simpel maar geslaagd. Zoals Ikea.