vrijdag 31 oktober 2008

Golf VI

Volkswagen zwierde zopas het nieuwste (zesde) model van zijn prijsbeest (de Golf) op de Duitse markt. De laatste versies van de Golf leken me de Jacky Lafon en Martine Jonckheere van de automobielsector. Sympathiek, populair en alomtegenwoordig. Maar evengoed: stijlloos, ordinair en banaal.

Dankzij de financiële crises krijgt "der neue Golf" echter een Porsche-status. De eerste week zag ik liefhebbers al steelse blikken naar een zeldzame Golf VI werpen. En de lancering van deze krappe klasbak (vanaf 16.500 euro) gaat gepaard met een sjieke promo-campagne.

Op verschillende toplocaties (alleen al op Potsdamer Platz aan vier gevels) hangen reusachtige affiches tegen de grootste gebouwen. Gezichtsbedrog, want zowel de 'gevel' als de bolide zijn op een doek van tientallen vierkante meter gedrukt.

Het promotiefilmpje benadert de Golf VI als een zeldzame achttien karaat diamant. Wie de sektarische intro overleeft, kan een drievoudige 'Sinnesfahrt' maken en zo de Golf VI 'sehen, hören und fühlen'. Geniet van het voorbijzoevende ventilatierooster, bestudeer de detailbeelden van dashboard en deurklink en verwerf de broodnodige kennis over de lederen zetelbekleding. Een lust voor alle zintuigen!

Voor het collectieve geheugen: Golf I, II, III, IV en V.