zaterdag 15 augustus 2009

Rakettrein

Antieke treinen en glimmende stoomlocomotieven kunnen mij door de band genomen matig opwinden. Maar onlangs was het vijf augustus, en dat betekent Treinarbeiderdag in Rusland. Een initiatief dat navolging verdient in onze contreien!

De reisgids voorspelde mij grootse activiteiten voor het hele gezin in Sint-Petersburgs treinmuseum. Treinbestuurders zouden voor de gelegenheid nog eens warm water door de schoorstenen jagen.

Ik vermoed dat de inrichtende macht vergeten was om de uitnodigingen op de bus te doen. Ook stoom rook ik niet. Maar de warme lucht van de zomerse stad gaf me de vereiste voldoening.

In het openluchtmuseum stootte ik op de laatste stoom(passagier)locomotief die in de Sovjet-Unie (in 1956) werd vervaardigd. Op de voorkant hangt een grote rode ster met de koppen van Stalin en Lenin.

Niettemin deed een andere tuffer mij nog paffer staan. Tot op heden was ik, ballistische leek, door niemand geïnformeerd over het fenomeen ‘rakettrein’. In een volledige treincoupe kunnen militaire genieën een 23-meter lange raket verstoppen! Het blikken dak van de coupé gaat open en de liggende raket kan omhooggeduwd worden.

Zo denderend door de taiga kon deze boemel menig vijand verrassen!