zondag 12 april 2009

Mediamarkt

De Duitse elektronicareus Mediamarkt staat eerder bekend voor agressieve marketing dan voor de duurzaamheid van koopwaar of de competentie van op straat geselecteerde medewerkers (die allen de titel manager dragen). De huisslogan geeft zelf aan waarom Mediamarkten te mijden zijn:

"Ich bin doch nicht blöd!" - "Ik ben toch niet gek!".
In 1979 opende Mediamarkt een eerste filiaal in München. Voor zijn parelmoeren jubileum haalde Mediamarkt spitse slogans uit de tv-kast en plakte die tegen opeenvolgende treden in een metrostation.

Achtereenvolgens leest de gehaaste reiziger: ein MP3 für Kai (vrij vertaald: een mp3 voor Guy), ein Hifi-Paket für Fred, ein Herd für Gerd (een fornuis voor Aloïs?), ein Handy für Andy (een GSM voor Clem), ein PC für André...

Een doorsnee Vlaamse André ligt toch aan de bedpan en heeft weinig nood aan een PC? In Oost-Duitsland waren Franse namen echter nogal hip. Daardoor lopen jongeren vandaag met namen als Robert of André rond, waarbij de klemtoon tweemaal op de eerste klemtoon wordt gelegd.

Een fax voor Max, een digicam voor Sam? Lachgas voor Lukas!