maandag 9 maart 2009

Paintball

Niemand had mij ooit ingelicht over het bestaan van een paintballshop. Ik maakte intens kennis met dit verschijnsel op mijn afscheidstocht door Prenzlauer Berg. Eerst hurkte ik neer op het trottoir voor enkele foto's, daarna liep ik naar het uitstalraam van de 'Paint Supply' om de aanwezige buit te schouwen.

Plotseling zwaaide de voordeur open. Een man kwam uitgelaten naar buiten gespurt. Het bleek de verkoper en hij, Holger, nodigde me uit in zijn heiligdom. Holger had me in het vizier gekregen toen ik een foto trok. Dat overkwam hem, of zijn winkel, zelden.

Binnen toonde ik me onder de indruk van zijn koopwaar. Alles was voorhanden om een vernietigende verfstrijd aan te gaan. Onheilspellende guns, zoals de Tippmann 98 Platinum Digital Camo (zie foto) hielden mij dreigend onder schot.

Ik biechtte Holger op dat ik nog nooit de edele sport der paintballen had beoefend. Dit bracht de vriendelijke verkoper enigszins van zijn stuk. Ik vroeg dan maar of Berlijn veel geschikte paintballplekken huisvest. Daarop volgde een exhaustief en per ansichtkaart geïllustreerd overzicht: van woodland en een oude luchthaven, over een veld met autowrakken, tot een gebied "waar weinig in is geïnvesteerd".

In de winkel waren ook een twintigtal helmen uitgestald. Mij deden ze aan de Power Rangers denken. Holger bevestigde dat en voegde er volledigheidshalve aan toe dat hij ook exemplaren zoals in Star Wars bezit. Ik vroeg Holger of private paintballhelmen, de V-Force Profiler bijvoorbeeld, frequent worden aangeschaft. Ook dat bevestigde Holger; hij vond het maar kiezig dat gehuurde helmen door veel mensen worden gebruikt. Bovendien is een beetje kwaliteit welkom: gamers vuren hun kogels met een snelheid van wel zeventig meter per seconde (meer dan 200 km/u) af richting vijandig bataljon.

Holger had liever niet dat ik binnen foto's trok. Ik moest maar eens een blik op zijn website werpen. Ook de paintballwereld kent blijkbaar staatsgeheimen.

Voor we elkaar vaarwel zegden, vroeg Holger me nog het adres van mijn blog zodat hij een link kon plaatsen op zijn website. Roger that!