dinsdag 24 maart 2009

J'aime Berlin

Tot mijn stomme verbazing zetel ik vandaag precies zes maanden in Berlijn. Sinds gisteren ben ik bovendien verlost van het etiket volslagen buitenlander, aangezien ik de Duitse taaltesten eindelijk tot een goed einde bracht. Op dergelijke heuglijke momenten durft een mens al eens een fles Riesling kraken en een oude LP uit de kelder halen.

Sandra Kim, helaas weinig bekend van krakers als 'Jij beheerst mij totaal' en 'Jij brengt nooit meer bloemen' (met Frank Galan), bracht in de nadagen van haar carriere (1988) op de LP Bien dans ma Peau een lied uit over Berlijn.

De tekst van deze protestsong is eerder minimalistisch maar de videoclip maakt alles goed. De guerrilla Sandra Caldarone gaat aan de Muur op zoek naar haar grote fan Franz en samen maken ze een heroïsche tocht vol verrassende plotwendingen door het verscheurde Berlijn. De clip zou weldegelijk in Oost-Duitsland gedraaid zijn, ook al kan hier en daar de indruk van trucage ontstaan. Een kartonnnen decor in de Borinage blijft tot de mogelijkheden behoren.

De clip is in elk geval een absurde mix van kitsch, maatschappijkritiek, pathetiek, straffe beelden, sterallures, geschiedenisles en peperkoek. Het ware Belgische surrealisme?