maandag 6 oktober 2008

Komische Oper

Unter den Linden zag ik een weinigzeggende wegwijzer 'Fundus Verkauf'. Mijn padvindersgeest werd dadelijk geactiveerd.

Het bleek een uitverkoop van de Komische Oper, naar ik vermoed de tegenhanger van de Capitole. Het cultuurhuis wou dringend af van een verzameling 'rekwisieten, kostuums, meubels en decoraties, afkomstig van theater-, film-, revue- en televisieproducties'.

Ik hapte even naar adem toen ik het groezelige verkoophuis binnentrad. De twee verdiepingen leken een sprookje. Vol gigantische schilderijen (waaronder enkele mooie klassiekers), waanzinnige kostuums, complete woonkamers, mahoniehouten secretaires en antieke muziekinstrumenten. Kunst of kitsch?

Enkele gemakkelijke zeteltjes spraken me ten zeerste aan. Ik droom immers al lang van een geheel gouden, zilveren of roze salon. De weggeefprijzen gingen mijn budget echter ver te boven. Zelfs een idiote Engelse bobby-hoed kostte algauw honderd euro.

Het was mij ten slotte volstrekt onduidelijk hoe deze metershoge praalzwaan op de eerste etage geraakte.

Zeer komisch...