donderdag 2 oktober 2008

die Bürokratie

Zeg: 'burokrattie'. Niet 'burokrassie' zoals in het Nederlands.

Vaak gepaard met: die Schlange (rij)

Concrete voorbeelden:

- Aankomst, tien minuten na openingstijd, in het wijkcommissariaat: 73 wachtenden voor mij.

- 55 minuten voor aanvangstijd in het inschrijvingskantoor van de universiteit staan er al 30 studenten. Een half uur later wurmen zich 80 mensen in een te kleine ruimte. Overal Schlange, de uiteinden ervan zijn zoek. Wanneer de balie opent, verdampt de Schlange plots. Totale chaos.

- 10 minuten wandelen naar een kale bungalow om het inschrijvingsgeld cash te betalen. Amper meubilair, een kaduuk ijzeren geldkistje en een laptop uit de vorige eeuw. Honderd internationale studenten per uur, maakt 25.000 euro cashflow per uur. Geen kogelvrij glas, enkel twee deuren die wagenwijd open staan.

- Terug naar het bureau voor buitenlanders. Na een dik uur wachten (gemiddeld 1 student per tien minuten) is het mijn beurt.
Originele jaarattesten niet mee.
Origineel taalbewijs van december niet mee, ook al heb ik krak dezelfde brief van maart wél mee.
Hoe is het trouwens mogelijk dat mijn bachelor slechts twee jaar duurde!?

Part of the game. Gelukkig aangename mensen in de Schlange. Zoals de rasechte Duitser die na enkele jaren studeren in Rotterdam, een taaldiploma Duits moet kunnen voorleggen.

'k Voelde me toch een beetje Wit-Rus.